Longtail keywords zijn zoekopdrachten, die een klein aantal zoekopdrachten per maand opleveren. Ze zijn meestal langer en specifieker dan hun 'hoofd'-tegenhangers en hebben daarom vaak een hogere conversieratio. Het zoekwoord 'meditatie' is bijvoorbeeld een 'hoofd'-zoekwoord omdat het 211k zoekopdrachten per maand krijgt. Het zoekwoord "kan meditatie je slimmer maken" is een longtail keywords omdat het slechts 50 zoekopdrachten per maand krijgt.
Longtail keywords hebben hun naam gekregen van hun positie op de "zoekvraag" -curve. Als we alle zoekopdrachten die mensen in de loop van een maand in Google hebben uitgevoerd, in kaart brengen en rangschikken op zoekvolume, ziet het er ongeveer zo uit:
Aan de "kop" van de curve hebben we een klein aantal zoekwoorden met superhoge zoekvolumes, terwijl de "staart" bestaat uit miljarden zoekwoorden met zeer lage zoekvolumes.
Om precies te zijn, in de Amerikaanse database van Ahrefs (die overigens de grootste in de branche is), zijn er slechts 31.000 zoekwoorden met zoekvolumes van meer dan 100.000 zoekopdrachten per maand; aan de andere kant zijn er 3,8 miljard zoekwoorden die minder dan 10 zoekopdrachten per maand hebben. Zoals u kunt zien, vormen zoekwoorden met minder dan 10 zoekopdrachten per maand bijna 95% van onze zoekwoorden database. Dit zou niet echt als een verrassing moeten komen, aangezien ~15% van de dagelijkse Google-zoekopdrachten nieuw zijn en nog nooit eerder zijn doorzocht .
95% van alle zoekopdrachten krijgt minder dan 10 zoekopdrachten per maand.
Maar om als 'long-tail' te worden aangemerkt, hoeft een zoekwoord niet per se minder dan 10 zoekopdrachten per maand te krijgen. En er is geen specifieke drempel voor zoekvolume, die een zoekwoord zou definiëren als 'long-tail'. Het hangt meestal af van het "head"-zoekwoord waarmee u het vergelijkt. Wat echter een grote fout is, is om long-tail-zoekwoorden te definiëren op basis van hun lengte in woorden. Het punt is dat er veel zoekwoorden van één woord zijn die minder dan 100 maandelijkse zoekopdrachten opleveren. Er zijn ook trefwoorden van vijf woorden lang (of meer) met honderdduizenden maandelijkse zoekopdrachten. Het is dus niet de lengte van een zoekwoord dat het een longtail maakt. Het is het zoekvolume van dat zoekwoord.
Hier zijn drie redenen waarom u zou moeten overwegen om longtail keywords een integraal onderdeel van uw SEO-strategie te maken.
Laten we zeggen dat je net een blog over crypto currencies hebt gelanceerd. Er zijn veel populaire zoekwoorden met hoge zoekvolumes die mogelijk veel verkeer naar uw blog kunnen leiden: Die zoekwoorden zijn verleidelijk om te targeten. Maar laten we reëel zijn. Hoe groot is de kans dat uw blog binnenkort voor een van hen zal ranken?
Alle bovenstaande zoekwoorden hebben een hoge Keyword Difficulty (KD)-score. Dit betekent dat het voor een van hen ongelooflijk moeilijk zal zijn om op de eerste pagina van Google te komen. En als uw website gloednieuw is, is dat onmogelijk. Zoals je kunt zien, is hun KD-score deze keer laag. Dit betekent dat zelfs een nieuwe website een kans heeft om in de top 10 zoekresultaten te komen en een paar bezoekers van die zoekwoorden te krijgen.
Laten we doorgaan met het vergelijken van de twee sets zoekwoorden hierboven. " Hoe bitcoin te kopen" lijkt een vrij eenvoudige vraag om te beantwoorden. Maar als je kijkt naar de pagina met de hoogste ranking voor die zoekopdracht, dan is deze eigenlijk 3.400 woorden lang. Omgekeerd is de pagina met de hoogste ranking voor "hoe grote hoeveelheden bitcoin te verzilveren" slechts 1.000 woorden lang. Het punt is, hoe algemener de zoekopdracht is, hoe meer details je moet opnemen bij het adresseren ervan. Maar als de zoekopdracht specifiek is, kunt u deze vaak vrij kort beantwoorden en toch de zoekers tevreden stellen.
Met andere woorden, het maken van inhoud voor longtail keywords vereist over het algemeen minder werk. Anders dan dat, kunt u eigenlijk zoeken naar groepen vergelijkbare long-tail-zoekopdrachten en deze adresseren met pagina's die slechts een paar verschillen hebben. Dezelfde software voor het bouwen van websites zou waarschijnlijk net zo goed geschikt zijn voor therapeuten als voor leraren of acteurs. Dit betekent dat u al deze verschillende zoekopdrachten kunt targeten met pagina's met 80% vergelijkbare inhoud, terwijl de resterende 20% wordt afgestemd op elk gebruikersprofiel. Met andere woorden, u kunt gemakkelijk een dozijn pagina's op één dag maken om die vergelijkbare longtail zoekopdrachten aan te pakken.
Ja, elk afzonderlijk longtail zoekwoord opent geen sluizen van verkeer naar uw website. Maar naarmate u meer en meer van hen aanspreekt, zal het zoekverkeer uiteindelijk worden samengevoegd tot iets behoorlijk substantieels. En aangezien er in vrijwel elke branche veel long-tail-zoekwoorden zijn, is het onwaarschijnlijk dat u er een tekort aan zult hebben.
Er zijn een aantal methoden die u kunt gebruiken om longtail keywords te vinden. Sommige zijn vervelender dan andere, sommige zijn een beetje 'onconventioneel' en sommige zijn gewoon onjuist. Laten we beginnen met een verkeerde.
Sommige SEO-experts adviseren u om longtail keywords van Google Autosuggest te zoeken door uw doel zoekwoord in te voeren, gevolgd door verschillende letters van het alfabet. Welnu, Google Autosuggest is een functie die is ontworpen om u snel toegang te geven tot populaire zoekopdrachten. Dus als we de zoekvolumes van trefwoorden in de bovenstaande schermafbeelding controleren, zullen de meeste een behoorlijk aantal zoekopdrachten hebben. Met andere woorden, het is veel waarschijnlijker dat Google Autosuggest u zeer populaire zoekopdrachten aanbiedt in plaats van de felbegeerde long-tails. Hetzelfde geldt voor online tools zoals Answer The Public of Soovle die Autosuggest schrapen om hun lijsten met zoekwoordideeën te genereren. Een groot aantal van hun zoekwoordsuggesties zal behoorlijk populair en concurrerend blijken te zijn.
In tegenstelling tot de vorige, vereist deze methode geen vervelend handmatig werk. Zoek gewoon naar elk woord dat uw niche definieert in Keywords Explorer en gebruik de zoekvolumefilter om onmiddellijk duizenden longtail keywords te zien.
Een andere geweldige bron van longtail keywords is afkomstig van uw concurrenten. Met de Site Explorer van Ahrefs kunt u zien op welke longtail keywords ze ranken. Neem gewoon een website van uw concurrent, sluit deze aan op Site Explorer en ga naar het rapport Organische zoekwoorden om te zien welke longtail keywords verkeer naar hun website brengen: Herhaal dat met vijf tot tien websites van uw concurrenten, en u zult genoeg ideeën voor lange zoekwoorden verzamelen om u de komende maanden bezig te houden.
Wanneer mensen Google bezoeken en geen goed antwoord op hun vraag vinden, stellen ze het op plaatsen als Quora en Reddit. Het voordeel van deze methode is dat die forum threads een aantal goede discussies kunnen hebben, wat handig kan zijn bij het maken van een stuk inhoud over dat onderwerp. Het nadeel is dat het een nogal vervelend proces is om long-tail-zoekwoorden van forums te ontginnen. En u zult nog steeds een SEO-tool zoals Keywords Explorer moeten gebruiken om de zoekvolumes en KD van uw zoekwoordideeën te controleren.
Connect your World is de specialist in SEO en Content Marketing uit Den Haag.
Met vriendelijke groet,
Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag