Het aantal klachten over malafide elektriciens is in 2024 tot recordhoogte gestegen. Honderden consumenten deden melding van misleiding, buitensporige kosten en bedreiging na het inschakelen van bedrijven voor spoedreparaties bij stroomstoringen. Dat blijkt uit onderzoek van het ANP naar aanleiding van gegevens van consumentenorganisaties en meldpunten.
De klachten richten zich met name op bedrijven die via betaalde advertenties bovenaan in zoekmachines verschijnen. Deze partijen bieden hun diensten aan onder algemene namen als “elektricien spoedservice” of “24/7 storingsdienst”, maar blijken in werkelijkheid vaak niet geregistreerd, niet gecertificeerd of zelfs niet traceerbaar. Na een ogenschijnlijk snelle oplossing volgt vaak een rekening van honderden tot duizenden euro's. In sommige gevallen melden slachtoffers dat zij onder druk werden gezet om direct te betalen.
Volgens deskundigen maken de malafide partijen gebruik van moderne technieken om vertrouwen te wekken. Denk aan professioneel ogende websites, AI-gestuurde telefonie en automatische terugbelservices. Hierdoor is het voor de consument nauwelijks nog te onderscheiden of men met een erkend bedrijf te maken heeft.
Brancheorganisaties en vakplatforms waarschuwen al langer voor deze praktijken en pleiten voor betere voorlichting aan consumenten. Ook wordt er aangedrongen op strengere eisen voor online advertentieplaatsing van dienstverleners in de installatiesector.
Daarnaast zijn er initiatieven ontstaan die uitsluitend met gescreende vakmensen werken. Deze platforms controleren op certificering, bedrijfsregistratie en klantbeoordelingen, en stellen duidelijke eisen aan tarieven en bereikbaarheid.
De verwachting is dat het onderwerp in de komende periode opnieuw op de politieke agenda zal komen. Consumentenorganisaties dringen aan op een landelijk meldpunt en het instellen van een register waarin gecertificeerde installateurs inzichtelijk worden gemaakt.