Hoe maak je een goede bedrijfsfilm?

Goede vraag. Per vak branche en per bedrijf verschilt het wat je in een bedrijfsfilm vertelt. Eén ding is zeker: een goede bedrijfsfilm spreekt altijd tot de verbeelding en breng je bedrijf sympathiek in beeld. Een bedrijfsfilm laten maken doe je met name om goodwill te creëren en om mogelijke geïnteresseerden aan je te binden. Voor de fraaiste bedrijfsfilms schakel je natuurlijk een videoproductie bedrijf in. Met een bedrijfsfilm kun je tal van verschillende richtingen op.

Het bedrijf centraal

Wat is je bedrijf nu eigenlijk? In feite iets heel abstracts. In de Kamer van Koophandel staat vastgelegd wat je bedrijfsnaam is en welke werkzaamheden je uitvoert. Maar de identiteit van het bedrijf wordt natuurlijk bepaald door de mensen die er werkzaam zijn: de oprichter, de bestuurders, maar ook de mensen op de werkvloer. Stuk voor stuk dragen ze bij aan de bedrijfsidentiteit en stuk voor stuk worden ze erdoor beïnvloed. Hoe je het ook doet: in je bedrijfsfilm focus je op de mensen achter de schermen, wat deze mensen doen en hoe ze de klant verder kunnen helpen. Harde cijfers en statistieken zijn ook belangrijk, maar verdienen een plaatsje op de achtergrond. De kijker is op zoek naar een persoonlijk verhaal, naar storytelling.

Op technisch vlak

Bovenstaande behandelt de inhoudelijke kant van een bedrijfsfilm. Als we naar de technische specificaties kijken, mag je stellen dat een goede bedrijfsfilm kort, maar krachtig is; in hoge beeldkwaliteit gefilmd is, met aandacht voor harmonieuze shots. De audio dient loepzuiver te zijn en naadloos samen te vallen met de beeldlagen. Een ondertiteling draagt bij aan de kwaliteit van de video (de video kan ook bekeken worden met het geluid op mute). Als je geluidseffecten toevoegt, dienen deze aan te sluiten bij de video accent en fraaie accenten te leggen.

Bondigheid loont

Je kent het gezegde vast wel: dichten is schrappen. Als je iets met 10 woorden kan zeggen, zeg het dan niet met 100. Hoe minder woorden de dichter gebruikt om de boodschap over te brengen, hoe krachtiger deze is. Dat geldt ook voor romanschrijvers en filmmakers. Een bondige film is beter dan een film die twee keer zolang is waarin niet extra's behandeld wordt. Het is zelfs zo dat je de randzaken mag schrappen uit je script. In de bedrijfsfilm richt je tot de kern van de boodschap. Heb je verschillende deelboodschappen? Maak meerdere video's in plaats van één lange video. Zo voorkom je dat de aandacht van je kijkers wegdrijft.